Hem
(Johan Nilsson / TT)

Mångfald framgångsfaktor: ”Måste för att överleva”

Framtiden stavas mångfald och frågor om inkludering och representation ligger nu på bolagens bord, vare sig de vill det eller inte.

Om din organisation inte ännu insett att människor är din främsta tillgång så ligger ni efter era konkurrenter, skriver Harvard Business Review.

Anne-Marie Pham, chef för kanadensiska Centre of Diversity and Inclusion, arbetar mot bolag och säger att många felaktigt ser mångfald som en belastning, snarare än en tillgång, ett faktum eller en värderingsfråga.

– Bolag som inte bara vill överleva utan också spira måste faktiskt arbeta proaktivt med sin affärsmodell och den sociala nödvändigheten i att inkludera allt fler på arbetsplatsen, säger hon till Global News.

Det finns studier som visar att företag med större mångfald presterar bättre än de med mer homogen arbetsstyrka, skriver Forbes.

I en studie från 2019 uppgav 66 procent av cheferna som prioriterar mångfaldsfrågor (Diversion and inclusion, D&I) att mångfald var direkt bidragande till bolagets finansiella resultat.

En studie från forsknings- och rådgivningsbolaget Gartner pekar till och med på att en majoritet av organisationerna med uttalade D&I-värderingar väntas leverera över sina finansiella mål 2022.

Mångfaldskonsulten Hadas Drutman, tidigare försäljningschef på det amerikanska skönhetsbolaget Glossier, säger att det senaste året möjliggjort för bolag att bryta status quo.

– Många ser mångfald som ett projekt. Det är det inte. Om du gör det på rätt sätt så kommer det att påverka alla aspekter av verksamheten.

Detta är Omni Passion

Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.

Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till mattias.magnusson@schibsted.com.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen