Miljögrupper: Kartellen hindrade miljöförbättringar
Beskedet att några av Europas största lastbilstillverkare bildat kartell och medvetet undvikit att införa ny teknik i deras lastbilar som reducerar föroreningarna retar EU-kommissionärer och miljögrupper. Enligt Financial Times står lastbilarna för 25 procent av alla koldioxidutsläpp på vägarna samtidigt som de endast står för 5 procent av de totala fordonen.
Bakgrund – Lastbilstillverkarnas misstänkta kartellbildning
EU:s utredare Margrethe Vestager anklagar lastbilstillverkarna för att under 14 år samarbeta om prissättning och för att förhala introduktionen av teknologi som kan sänka utsläppen från lastbilarna. Det senare är särskilt allvarligt, sett i ljuset av turerna kring skandalen om Volkswagen. Det totala bötesbeloppet förväntas slå det tidigare rekordet på 1,4 miljarder euro, 13,4 miljarder svenska kronor. Experter på lastbilsindustrin tror att skandalen kommer att påverka hela fordonsmarknaden. Det högsta bötesbeloppet enligt EU:s regler är tio procent av den globala omsättningen. I det här fallet innebär det 10.7 miljader euro, motsvarande 101 miljarder kronor. Källa: FT