Morgondagens elbilar kan laddas med solceller på taket
Solceller på taket är i dagsläget inte en lösning som på allvar kan utmana det klassiska konceptet med att ladda ett elfordon via en laddningsstation, men tekniken går framåt på det här området. Allt fler tillverkare experimenterar med konceptet, och några har bilar med den här lösningen på gång inom en snar framtid.
Sajten Clean Energy Authority skriver om det nederländska företaget Lightyear, som har tagit fram en elbil som laddas med hjälp av solceller på taket och som ska kunna ta sig hela 724 kilometer på en laddning. Även Hyundai jobbar på saken, och Toyota har inlett ett samarbete med NEDO och Sharp där man ska börja testa solkraftsdrivna elfordons effektivitet.
Och Elon Musk har bekräftat att Teslas Cybertruck kommer att gå att få med solceller på taket, som ska kunna generera en extra räckvidd på upp till 24 kilometer om dagen.
Begränsningarna för solcellsdrift handlar idag om effektiviteten. Det tar helt enkelt ganska lång tid att samla ihop större mängder energi, men som komplement lär det enligt många bedömare kunna bli standard inom bara några år.
Företaget Aptera har väckt en del uppmärksamhet med sin trehjuliga bil som drivs med hjälp av solceller på taket. Enligt Aptera själva så ska bilen aldrig behöva kopplas in till en laddare, åtminstone inte om man inte har några stora anspråk på räckvidd. Apteras bil ska kunna tillhandahålla 7,2 kilometers räckvidd per dag. Det här åstadkommer man bland annat genom att man gjort bilen extremt lätt och strömlinjeformad. Aptera har redan öppnat förhandsbokningarna för sina första modeller.
Sajten Electrive skriver att franska Easymile och tyska Sono jobbar på att ta fram en liten självkörande minibuss för kollektivtrafikmarknaden, som får sin energi via solceller på taket. En ny prototyp på bussen visades upp under CES-mässan. Sono har även en solkraftsdriven elbil kallad Sion på gång. Fordonet är fortfarande under utveckling, men 12 400 personer ska redan ha lagt en förhandsbeställning på ett exemplar.