Hem
Ulf Kristersson på Folk och försvar, prepperskafferi. TT

MSB rasar: Företag slår mynt av svenskars krigsoro

Företag utnyttjar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för att göra aggressiv marknadsföring för krislådor och vevradior. Nu ryter MSB ifrån i en artikel i TT.

– Det gör mig väldigt arg att någon har skott sig på folks oro, säger risk- och kriskommunikatören Anna Teljfors.

Så kallade krislådor fick ett nytt uppsving i samband med krigsvarningarna i januari. Många företag som säljer färdigpackade lådor och vevradioapparater har använt sig av MSB:s logga i marknadsföringen. Ibland har folk trott att de köpt produkterna direkt av MSB, säger Teljfors.

– Det kan vara någon som har jättelite pengar som köpt en radio för 700 kronor när det hade kunnat gå bra med en vanlig klockradio på batteri.

Annons
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons