Ökad risk för leverskador för unga som dricker
Daglig alkoholkonsumtion hos pojkar i sena tonåren innebär högre risk för leverskador senare i livet, visar en studie gjord vid Karolinska institutet skriver SvD. I studien har forskarna undersökt hur det gick för 43 000 män mellan 18 och 20 år som mönstrade 1969–1970.
De som drack ett och ett halvt glas vin om dagen, motsvarande mer än 20 gram alkohol, löpte dubbelt så stor risk att drabbas av leverskador jämfört med dem som inte drack alls. Fem glas vin om dagen innebar en femdubblad risk.
Men även de som konsumerade mindre mängder än så drabbades: Av de 383 fall av leversjukdom som konstaterades i studien återfanns mer än hälften, 216 stycken, i gruppen som inte drack mer än tio gram alkohol om dagen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen