Hem
Shutterstock

På rätt sida av historien: Nu är det hög tid att etablera sig i metaversum

När internet var nytt menade somliga att det var en ”fluga”. Samma sak kan det bli med metaversum, skriver Entrepreneur, och råder läsaren att inte underskatta kraften i nästa digitala revolution.

Tidningen refererar även till en undersökning enligt vilken så många som 7 av 10 företagsledare tror att metaversum kommer att lämpa sig väl för affärsutveckling. Många större företag är redan där, men även små företag har intresse av att ligga i framkant.
Metaversum suddar ut gränserna mellan den fysiska och digitala världen. Enligt Entrepreneur tillhör handel och e-handel de branscher som har mest att vinna på detta. Om tech-bolagen lyckas med sina visioner kommer framtidens kunder att kunna sätta på sig sina AR- eller VR-glasögon och shoppa i virtuella köpcentrum. Exempelvis Ikea har redan börjat introducera AR-erfarenheter (augmented reality) till sina kunder, skriver tidningen.

Men AR, VR, (virtual reality) och XR (extended reality) skapar även möjligheter för nya, oväntade partnerskap, skriver Computer Weekly. Ett av dessa är samarbetet mellan VR-glasögontillverkaren Varjo och industriföretaget Wärtsilä.

– Jag tror att det finns överlappande intressen och möjligheter till samverkan som vi inte ens har en aning om i dag, säger Vesa Koivumaa, tillväxtchef på Wärtsilä som ser stor framtidspotential i XR.

Enligt Koivumaa är det de troligtvis de företag som föds in i metaversum (metaverse natives) som kommer bli mest framgångsrika, för de kommer att lära sig snabbast.
Även vanliga användare bidrar till innovation i metaversum. Voxel Guy har till exempel utvecklat en app som gör dammsugning till en lek (gamification). Appen lägger ut virtuella euro-mynt på golvet. Att locka upp mynten med hjälp av en dammsugare förvandlar städningen till ett roligt spel.

Även Computer Weekly menar att tiden för att etablera sig i metaversum är nu. Än så länge har de nya strukturerna inte stelnat och möjligheter finns för mindre företag, startups och till och med enskilda att karva ut lönsamma nischer.

”Metaversum kan vara nästa internet. Det kan vara århundradets stora skifte. Och det kan vara närmare än du tror”, konstaterar Entrepreneur.

Annons

Läs även

Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons