Hem
Elev sitter och tittar i sin mobiltelefon, illustrationsbild. (Henrik Montgomery/TT)

Pisachefen: Svensk skola behöver mer disciplin

Det behövs mer disciplin och engagemang i svenska klassrum för att vända de dystra resultat som de svenska 15-åringarna fick i den senaste Pisamätningen. Det anser Pisa-chefen Andreas Schleicher på OECD.

– Jag saknar tecken på ett produktivt klassrumsklimat, starka band mellan elever och lärare, lärare som vägleder och peppar, säger han till TT.

Enligt Schleicher är miljön i klassrummen för dålig, med oengagerade elever som inte lyssnar på lärarna. Dessutom utgör mobiler ett stort distraktionsmoment i undervisningen.

Han lyfter också en osund syn på vad skolan är.

– Utbildning har blivit en servicetjänst, elever är passiva konsumenter, lärare är servicepersonal och föräldrarna kunder.

Pisaresultaten för 2022

Stora tapp i matte och läsning: Sverige fick 482 poäng i matematik (–21 poäng jämfört med 2018) och i läsförståelse 487 (–19 poäng).

Tappet i matematik innebär att en genomsnittlig svensk 15-åring i Pisa 2022 presterade på den nivå en 14-åring skulle ha gjort 2018.

Snittpoängen i naturvetenskap var 494 (–6 poäng).

Sveriges poäng låg över OECD-snittet, men 11 länder var signifikant bättre i matematik, 9 länder var bättre i läsförståelse och 10 var bättre i naturvetenskap.

Källor: OECD och Skolverket

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen