Polestar tvingas sluta sälja nya bilar i USA
Elbilstillverkaren Polestar tvingas sluta sälja nya bilar i USA från och med 2027 årsmodell. Det uppger bolaget för Reuters.
Beskedet kommer sedan USA skärpt reglerna för uppkopplade fordon med koppling till Kina.
USA:s handelsdepartement har inte gett Polestar tillstånd att sälja bilar enligt regelverket Connected Vehicles Rule, som omfattar bilar av årsmodell 2027 och senare.
Svenskbaserade Polestar, som till största delen ägs av kinesiska Geely, uppger att man kommer att fortsätta sälja befintliga Polestar 3- och Polestar 4-modeller i USA.
Polestars aktie föll 6 procent i USA.
Läs även
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen