Hem
Finansminister Magdalena Andersson (S). Arkivbild. (Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Regeringen slopar reklamskatten

Regeringen kommer att slopa reklamskatten, erfar Ekot. Förslaget ingår i höstbudgeten och börjar gälla från och med årsskiftet.

Regeringen sänkte skatten i januari i år och har redan sagt att man vill slopa den helt. Kritiken mot skatten har handlat om att den snedvrider konkurrensen eftersom endast dagspressen betalar – för tv, radio och nätannonser finns ingen skatt.

Reklamskatten genererar i dag 15 miljoner i skatteinkomster årligen.

bakgrund
 
Reklamskatt
Wikipedia (sv)
Reklamskatt är en svensk punktskatt på reklam som sprids inom Sverige. Reklam är i denna mening "ett meddelande som används i kommersiell verksamhet och har som huvudsyfte att sälja en vara eller tjänst". Annonser i tidningar, annonsblad, affischer, skyltar på fordon, bioreklam, etc omfattas av skatten. Annonsering på tv-reklam, radioreklam och Internet är dock undantagen. Tidningar och tidskrifter har också ett grundavdrag på 50 miljoner vilket innebär att de flesta mindre tidningar och tidskrifter slipper betala reklamskatt. Undantag finns också för annonsering i vissa tidningar, till exempel idrottsföreningars medlemstidningar, annonser om den egna tidningen eller annonser på främmande språk som riktas utomlands. Reklam inom det egna företagets lokaler, på företagets fordon med mera är också skattefritt. Skatten är 3 % av kostnaden för annonsen för annonsering i en allmän nyhetstidning och 8 % av kostnaden för reklamen i övriga fall.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen