Rysk forskare arbetade med väst – fängslad i tolv år
En rysk forskare som arbetat med Rysslands överljudsvapen har dömts till tolv års fängelse för landsförräderi, rapporterar Reuters. 66-årige Anatolij Gubanov fälls för att ha spridit känsligt material till nederländska kollegor som han samarbetat med i ett civilt flygprojekt.
Gubanov greps i december 2020 och anklagades då för att ha läckt hemligstämplad information om den ryska flygindustrin. Enligt Moscow Times erkände Gubanov brott, men vädjade om ett kortare fängelsestraff.
Så sent som i juni dömdes en av Gubanovs kolleger till ett motsvarande straff. Ytterligare tre forskare sitter frihetsberövade i Sibirien i väntan på rättegång, skriver Reuters.
De fängslade uppges alla tillhöra Rysslands främsta experter inom överljudsforskning.
Överljudsteknik
Wikipedia (en)
A supersonic transport (SST) or a supersonic airliner is a civilian supersonic aircraft designed to transport passengers at speeds greater than the speed of sound. To date, the only SSTs to see regular service have been Concorde and the Tupolev Tu-144. The last passenger flight of the Tu-144 was in June 1978 and it was last flown in 1999 by NASA. Concorde's last commercial flight was in October 2003, with a November 26, 2003 ferry flight being its last airborne operation. Following the permanent cessation of flying by Concorde, there are no remaining SSTs in commercial service. Several companies have each proposed a supersonic business jet, which may bring supersonic transport back again.
Supersonic airliners have been the objects of numerous recent and ongoing design studies. Drawbacks and design challenges are excessive noise generation (at takeoff and due to sonic booms during flight), high development costs, expensive construction materials, high fuel consumption, extremely high emissions, and an increased cost per seat over subsonic airliners. Despite these challenges, Concorde claimed it operated profitably.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen