Ryssland: Svarta lådan är i ”tillfredställande skick”
Den svarta lådan från det ryska militärflygplan som störtade i Svarta havet i söndags uppges vara i ”tillfredställande skick”, skriver AFP. Lådan ska ha hittats tidigt på tisdagen och bara 1,6 kilometer från stranden och 17 meter under vattenytan.
Utredarna uppger att man nu går igenom och dokumenterar tusentals av passagerarnas tillhörigheter och förhör boende i området. Bland annat ska ett vittne ha filmat hela förloppet från att planet lyfte till dess att det störtade.
92 människor befann sig ombord och samtliga förmodas ha dött. Hittills har 12 kroppar och 156 ”kroppsfragment” hittats, skriver nyhetsbyrån. Ett antal vrakdelar har också hittats.
bakgrund
Svarta lådan
Wikipedia (sv)
Den här artikeln handlar om färdskrivarna på ett flygplan. Se svart låda för teknik- och programmeringstermen.
Svarta lådan är en populär men ålderdomlig benämning på ett flygplans båda färdskrivare:
en färdregistrator (eng. Flight Data Recorder, FDR), där uppgifter från den senaste halvtimmen sparas om flygplanets position, höjd, hastighet, färdriktning, attityd, roderutslag, med mera
en ljudregistrator (eng. Cockpit Voice Recorder, CVR), där sparas piloternas samtal med varandra och med flygledningen samt bakgrundsljud under minst de två senaste timmarna
De två färdskrivarna i varje flygplan är mycket stöt- och brandtåliga och ska i de flesta fall kunna överleva ett flygplanshaveri (de placeras i stjärtpartiet) så att de lagrade uppgifterna kan användas i en haveriutredning. Färdskrivarna är även försedda med "pingsändare", ultraljudsändare som underlättar lokalisering av dem i vatten. De aktiveras under vatten vid ett visst tryck.
Krav på färd- och ljudregistrator föreligger i huvudsak för flygplan med en högsta tillåtna flygvikt överstigande 5 700 kg. Typiska klubbflygplan med en flygvikt runt 1 000 kg omfattas således inte av kraven. Även en modern helikopter ska utrustas med motsvarande registratorer om den högsta tillåtna flygvikten överstiger 3 175 kg. Uppgifterna som helikoptrarnas färdregistratorer registrerar skiljer sig i viss mån från flygplanens beroende på helikoptrarnas annorlunda konstruktion.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen