Så förändras motorsporten av elektrifieringen
Tänk dig Svenska Rallyt en bister januarieftermiddag i norra Värmland år 2030. Men istället för vrålande motorer så är sorlet av människor i snödrivorna intill skogsvägarna och lite mekaniskt skrammel det enda som hörs. Visst är det svårt att föreställa sig?
Faktum är att just motorsporten fortfarande inte har tagit steget mot elektrifiering i någon omfattande utsträckning. Med det inte sagt att det inte är på gång, skriver sajten Which Car som tittat närmare på vilka planer som finns.
Nästan alla stora arrangörer på världsnivå har idag planer på en framtid där bilarna är eldrivna, till och med Nascar.
Det som finns idag är Formel E, där man sedan 2012 kör med helt elektrifierade bilar. Förutom att bilarna inte släpper ut några avgaser så är även ljudnivån behaglig. Den ligger på 80 decibel, vilket kan jämföras med klassiska Formel 1-bilar som väsnas i 130 decibel.
En elektrifiering av klassiska Formel 1 ser däremot inte ut att bli verklighet. Teknikens Värld skriver däremot om ett nytt bränsle som ska minska koldioxidutsläppen från bilarna radikalt. Men den saken ligger fortfarande minst fem-sex år fram i tiden, spår man.
När det handlar om rally så kommer organisationen kring WRC (World Rally Championship) att introducera nya regler någon gång mellan 2022 och 2025 som medger användandet av laddhybrider vid tävlingar. De tekniska detaljerna är fortfarande föremål för diskussion, men man har ett tidigt förslag som bygger på att bilarna körs helt på eldrift på vissa sträckor, medan man får använda sig av hybridsystemen fullt ut på andra sträckor där det krävs högre prestanda.
Även Nascar, Indycar och British Touring Car Championship skissar just nu för fullt på regelverket kring en framtida elektrifiering, konstaterar Which Car. Exakt när vi kan vänta oss en fullt elektrifierad bilsportvärld återstår däremot att se.