Så skapades Sveriges största sajt
Fem miljoner människor. Så många besöker varje vecka köp- och säljsajten Blocket.
Svenskarnas intresse för begagnathandel har alltid varit stort, men hur kunde Blocket bli en sådan jättesuccé?
Allt började i skånska Fjälkinge 1996, där Blocket startade som en regional prylmarknad som snabbt fick bra rykte.
Några år senare såg mediekoncernen Schibsted över sin strategi. Redan 1994 lanserades den första tidningen på nätet – Aftonbladet.se – och bolaget letade nya intäktsben, bolag som kan växa genom Aftonbladets stora publik på nätet.
En avgörande affär
2003 gick Blocket-affären i lås, och i dag är Blocket.se en av landets största sajter. Det totala värdet av det som annonserades ut under 2016 var 616 miljarder kronor, motsvarande 14 procent av Sveriges BNP.
– Blocket.se var en avgörande affär för att Schibsted skulle kunna ta de steg man har tagit under de två senaste decennierna, säger Mats Eriksson, Business Area Manager Marketplaces.
I dag är tillväxt ett eget affärsområde inom mediekoncernen, under namnet Schibsted Growth. Uppgiften? Att hitta digitala uppstickare som kan växa.
Tack vare Schibsteds digitala ekosystem kan stora bolag med mycket trafik hjälpa de nya bolagen att hitta en publik. Precis som Blocket.se blev en monumental succé tack vare Aftonbladet, som kunde förse sajten med besökare.
Blocket var det första bolaget av sitt slag och i dag driver Schibsted Blocket-sajter i ett 40-tal länder världen över.