SD störst i sociala medier: ”De andra har inte vaknat”
Sverigedemokraterna har störst genomslag av de svenska partierna på sociala medier. Det visar nya siffror från medieanalysföretaget Retriever, enligt TT.
SD:s Youtubekanal har 15 359 prenumeranter och en video får i snitt 399 engagemang. Näst bäst är Socialdemokraterna med drygt 3 000 prenumeranter och i snitt 50 engagemang per video. Även på Facebook och Twitter vinner SD i engagemang, även om Moderaterna och Miljöpartiet har flest följare på den sistnämnda plattformen.
– Jag skulle nog säga att det inte är SD som överpresterar utan att det är alla andra partier som underpresterar. Det är lite oroande med tanke på att det är val om sex månader att de andra partierna inte har vaknat, säger John Rosenbaum, chef för sociala medier på Retriever.
Rosenbaum tror att SD:s framgångar är ett resultat av en medveten strategi och en förståelse för hur sociala medier fungerar som inte verkar finnas hos de andra partierna. Men mediestrategen Brit Stakston menar att man bör ta siffrorna med en nypa salt och pekar på att en framgångsfaktor i sociala medier generellt är de polariserande frågor som SD behandlar.
– SD är ju också det enda parti som har engelska undertexter på sin valvideo och det finns ju ett internationellt nätverk kring de här nationella populistiska idéerna som gör att de får stor spridning, säger hon till TT.