Hem
(Jonas Ekströmer/TT / TT Nyhetsbyrån)

SJ om järnvägen: ”På väg mot nationell härdsmälta”

År 1988 avreglerade Sverige tågen och de olika bolagen som bildades hade alla som mål att gå med vinst. Trafiken ökade och priserna sjönk, men det övergripande ansvaret för infrastrukturen försummades, skriver Dagens Nyheter i ett reportage.

Som konsekvens uppstod det så kallade underhållsberget, vilket syftar på den samlade kostnaden för att byta ut gamla spår, kontaktledningar och stolpar. I dag ligger kostnaden på 75 miljarder kronor. Och för varje timme som går växer underhållsberget med flera hundra tusen kronor, enligt beräkningar av konsultbolaget WSP som ligger bakom SJ-rapporten ”Järnvägslyftet”.

– Vi är på väg mot en nationell härdsmälta på grund av det bristande underhållet och de stora kostnaderna, säger Monica Lingegård, vd för SJ, till DN.

bakgrund
 
Järnväg i Sverige
Wikipedia (sv)
Sveriges järnvägsnät har en total banlängd på 10 912 kilometer med en total spårlängd på 15 543 kilometer (2021). Av den totala banlängden (10 912 km) är 8 186 kilometer elektrifierat och 9 714 km tillhör det statliga järnvägsnätet. Av den totala spårlängden (15 543 km) är det statliga järnvägsnätet cirka 14 200 kilometer. Omkring 80% av det statliga järnvägsnätet är elektrifierat. Övriga spårinnehavare är Inlandsbanan och Arlandabanan som förvaltar infrastrukturen åt staten, Öresundsförbindelsen som ägs av svenska och danska staten samt museijärnvägar och industrispår med staten, kommuner och enskilda bolag som ägare. Järnvägsnätet i Sverige har byggts ut sedan 1856 och var som störst före andra världskriget med över 16 800 kilometer i banlängd.. Järnvägarna är utbyggda över hela fastlandet i Sverige. Tidigare har det även funnits järnvägar på Gotland och Öland. Det svenska järnvägsnätet når ut till Danmark, Norge. Järnvägsförbindelser finns även till Tyskland via tågfärja. Det svenska järnvägsnätet är i huvudsak normalspårigt och är en del i Europas kontinentala järnvägsnät genom Öresundsförbindelsen. I regionerna runt Stockholm, Göteborg och Skåne är tågtrafiken tät och har ett tätare järnvägsnät. Övriga regioner har däremot ett glesare järnvägsnät. Banstandarden är ojämn, eftersom nybyggda järnvägar behöver uppfylla mycket höga krav i jämförelse med det äldre järnvägsnätet. Underhållet av Sveriges järnvägnät är eftersatt vilket påverkar banstandarden.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen