Hem
Illustrationsbild. (Stina Stjernkvist/TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Skolans teoretiska krav omöjliga för många elever”

Skolans kunskapskrav behöver läggas om så att de också passar elever med mer praktisk än teoretisk begåvning. Det skriver bland andra professor Christopher Gillberg på SvD:s debattsida.

Enligt debattörerna innebär dagens krav att skolan blir problematisk för den stora grupp elever som har en svagare teoretisk begåvning än normalvariationen.

De menar också att dagens läroplan innebär att alla elever inte har förutsättningar att klara kraven för att lämna skolan med godkända betyg ens om de får extra stöd.

Om debattörerna

Elisabeth Fernell, barnneurolog, professor i barn- och ungdomspsykiatri

Ida Lindblad, leg psykolog, med dr

Mats Johnson, barnläkare, vårdenhetsöverläkare, med dr

Magnus Landgren, barnneurolog, docent i pediatrik

Christopher Gillberg, överläkare och professor i barn- och ungdomspsykiatri
Samtliga undertecknare är knutna till Gillbergcentrum, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen