”Skolans teoretiska krav omöjliga för många elever”
Skolans kunskapskrav behöver läggas om så att de också passar elever med mer praktisk än teoretisk begåvning. Det skriver bland andra professor Christopher Gillberg på SvD:s debattsida.
Enligt debattörerna innebär dagens krav att skolan blir problematisk för den stora grupp elever som har en svagare teoretisk begåvning än normalvariationen.
De menar också att dagens läroplan innebär att alla elever inte har förutsättningar att klara kraven för att lämna skolan med godkända betyg ens om de får extra stöd.
Om debattörerna
Elisabeth Fernell, barnneurolog, professor i barn- och ungdomspsykiatri
Ida Lindblad, leg psykolog, med dr
Mats Johnson, barnläkare, vårdenhetsöverläkare, med dr
Magnus Landgren, barnneurolog, docent i pediatrik
Christopher Gillberg, överläkare och professor i barn- och ungdomspsykiatri
Samtliga undertecknare är knutna till Gillbergcentrum, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.