Hem
Illustrationsbild. (Yves Logghe / AP)

Skönhetsbolag: Tjänar på ”Ozempic-ansikten”

Viktminskningsmedlen har blivit en kassako för skönhetsindustrin, säger schweiziska Galdermas vd Flemming Ørnskov till Financial Times.

– Om de går ner 8–10 kilo i vikt eller mer så börjar ansiktshuden att hänga. Då kommer folk behöva fillers.

Den snabba viktminskningens påverkan på utseendet har kommit att kallas ”Ozempic-ansikten”. Väl positionerat för den kundgruppen står nyligen noterade Galderma som har en av världens mest sålda ansiktsfillers, Sculptra.

Marknaden för skönhetsinjiceringar är värd motsvarande omkring 100 miljarder kronor, skriver FT.

bakgrund
 
Galderma
Wikipedia (en)
Galderma SA is a Swiss pharmaceutical company specializing in dermatological treatments and skin care products. Formerly a subsidiary of L'Oréal and Nestlé, it has been held by a consortium of private institutional investors since 2019. Galderma was formed in 1981 as a joint venture between Nestlé and L'Oréal, then it became a subsidiary of Nestlé. Since 2019, it belongs to an investment fund. The company, headed by president and CEO Flemming Ørnskov (ex-Shire), has 33 sites in 100 countries with a worldwide network of distributors and employs more than 4,600 people. The headquarters is based in Zug, Switzerland.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen