Hem
Underhållning blir en av bilens primära funktioner. (Shutterstock)

Snart blir din bil ett rullande nöjeskvarter

Vad gör du när bilen kör dig till jobbet? Frågan kanske låter helknäpp, men i en värld där självkörande bilar så småningom blir vardag så är den högst relevant. I grunden skiljer sig situationen förstås inte från den när du sätter dig på ett tåg eller ett flygplan, men det finns en avgörande fördel med den självkörande bilen. Den ger dig en oöverträffad komfort och en miljö som i dag erbjuds primärt av femstjärniga flygbolag i första klass på långflygningar.

Det här har många biltillverkare förstås insett redan nu, och man har till och med redan börjat visa upp vad morgondagens passiva biltransporter kan komma att erbjuda. Förbered dig på att ta plats i ett rullande nöjeskvarter.

Audi har satsats på vr-headsets som synkroniserar bilens data med virtuella världar, rapporterar sajten Motor Trend. Konceptet leder förstås till en mer realistisk vr-upplevelse. Vad sägs till exempel om en virtuell rymdresa som ersättning till E4 mellan Hägersten och Kista? Man undviker på det här viset även VR-åksjuka, då rörelserna korrelerar med det man ser.

Företaget Wayrays långt framskridna AR-teknologi kommer på sikt att medge att information om verkligheten som passerar förbi projiceras på sidorutorna, vilket gör att färden kan bli rena sightseeingturen.

Intel har presenterat den kanske den mest ambitiösa lösningen på området. Med deras underhållningskoncept kallar man på en självkörande bil med sin smartphone. När den dyker upp välkomnas man med ett meddelande projicerat på fönstret. Man kliver in, en AI-assistent bekräftar den önskade destinationen, och därefter startas personligt anpassad underhållning på skärmar som är monterade i 180 grader runt passagerarplatsen för en maximalt omslutande upplevelse.

De här koncepten kan förstås bli verklighet först när självkörande bilar blivit vardag, något som de flesta bedömare menar dröjer en bit in på 2030-talet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen