Bevaka
Fordonsindustri

Mercedes konceptbil F105 ger en glimt av framtidens interiör Shutterstock
Innovation

Nya typer av bilar förändrar bildesignen i grunden

De kommande fyra åren blir de mest spännande sedan vi gick från häst och vagn till bilar. Det spår Volvos designchef Robin Page i en intervju med brittiska Business Car.

Mycket pekar på att han får rätt, inte minst när det gäller just designen. Att morgondagens fordon kommer att se helt annorlunda ut både externt och på insidan beror inte enbart på trender, utan i minst lika hög grad på praktiska skillnader i hur bilar byggs och används.

En av de stora förändringarna är redan på gång. Med eldrivna bilar minskar behovet av stora luftintag i fronten, och den klassiska grillen kommer därmed sannolikt att försvinna, skriver Quartz. Det ökade utrymmet öppnar också för möjligheten att förse fordonen med betydligt större fönster än tidigare.

Designen av back- och sidospeglar lär också påverkas. Flera tillverkare har visat upp lösningar där backspeglar ersätts med skärmar som i kombination med kameror kan visa både viktig information och den omgivande trafiken ur fler vinklar.

I ett senare skede väntar ännu större designförändringar, framför allt när vi tar steget till helt självkörande fordon. Flexibla inredningar med exempelvis vändbara säten gör att våra bilar kan förvandlas till rullande konferensrum, då det inte krävs någon förare som håller koll på trafiken. Och rutorna blir till projektionsytor för augmented reality-baserad information, eller kanske rent av underhållning i form av filmer eller diverse internettjänster.

3 tim
Jaguar Landrover har kommit långt med ergonomiska säten Jaguar Landrover (pressbild)
Innovation

Framtidens bilkörning blir rena spa-upplevelsen

Tänk att kunna köra hela vägen från Stockholm till Åre och ändå komma fram med en känsla av att vara utvilad och mjuk i kroppen. En utopi? Inte om du frågar biltillverkarna. Att komforten kommer att förbättras är förstås en helt logisk utveckling. Titta bara på hur bekväm en genomsnittlig bil var på 1980-talet jämfört med i dag. Men det språng vi står inför nu ser ut att bli betydligt större.

Det är framför allt utvecklingen av sensorer och artificiell intelligens som medför att komforten blir högre, konstaterar sajten Memeburn i en artikel om saken. Audi visade i samband med CES-mässan i Las Vegas upp ett konceptfordon som skapar optimal trivsel i kupén genom att justera ljussättning, klimat och sätesergonomi efter förarens humör med hjälp av AI. Och med utgångspunkt i yttre omständigheter som väglag och väder så anpassar man musik och navigation för att göra resan så behaglig som möjligt. Andra smarta lösningar är mer konkreta, som att använda sig av kaffemuggar med metallbotten, som tack vare magnetfästen i kopphållarna gör att man aldrig spiller ut innehållet.

Även Jaguar Land Rover jobbar på den ergonomiska biten och har tagit fram ett säte som är utrustat med en rad små ställdon som hela tiden justeras under resan, skriver Vi Bilägare. På så vis simulerar man bäckenbenets svängningar vid en promenad, något som ska göra att man slipper bli stel i kroppen vid längre resor. Det gör i sin tur att man även kan undvika ryggproblem och att muskler i ben och höfter förkortas.

Hyundai har tittat närmare på ergonomin när det handlar om att styra bilen, och visade alldeles nyligen upp en konceptbil som istället för en ratt är utrustad med två joysticks, skriver Business Insider. Tanken är att bilen ska stå för lejonparten av körningen och att föraren till stor del ska kunna luta sig tillbaka och slappna av.

Igår 04:30
Framtidens däck blir både tysta och miljövänliga Shutterstock
Innovation

Självreparerande däck ska rädda liv på vägarna

Att råka ut för punktering i 120 km/h på motorvägen är en mardröm. Men inom några år kan en sådan händelse tack vare ny teknologi passera helt obemärkt förbi. Dessutom kommer morgondagens däck att vara betydligt mer miljövänliga.

Däckbranschen står inför stora förändringar, konstaterar Forbes.

Så kallade punkteringsfria däck finns redan i dag, och gör det möjligt att köra ganska många mil även med en punktering. Men däckjätten Continental har ett alternativt däck på gång som inte bara håller i några mil för en punktering, utan som dessutom är självreparerande. En speciell vätska täpper till hålet omedelbart, vilket gör att föraren inte ens nödvändigtvis upptäcker punkteringen. Även Hankook, Pirelli och Michelin har liknande lösningar på gång. Michelin har dessutom tagit fram en prototyp på helt luftfria däck. Det skriver Motor Authority.

Att morgondagens däck skulle vara gjorda av gummi är inte heller någon självklarhet, skriver svenska Motormagasinet. Michelin har som mål att ersätta 80 procent av det gummi man använder med andra mer miljövänliga material. Och just nu tyder mycket på att maskrosor kan vara framtiden på området. Continental jobbar på en maskrosbaserad lösning som förväntas kunna vara i produktion inom tio års tid.

En annan företeelse som är på gång är extremt tysta däck, något som påskyndats av elbilarnas framfart på marknaden. Med tystare bilar vill man ju som förare förstås också ha tystare däck.

Igår 04:30
I framtiden projiceras köranvisningar på vindrutan.  Wayray (pressbild)
Innovation

AR-teknik gör hela vindrutan till GPS-skärm

Ett av de teknikområden som kommer att förändra bilbranschen mest under de kommande åren är AR (augmented reality). Det skriver bland annat Forbes, Cnet och Wired. Teknologin går kortfattat ut på att projicera grafik som ett lager ovanpå verkligheten, till exempel på vindrutan eller i backspegeln. Den som har spelat mobilspelet Pokémon Go känner igen konceptet.

I fordonsbranschen ligger bland annat Mercedes, BMW och GM långt framme när det handlar om att använda AR. GM:s nya pickupmodeller erbjuder till exempel möjligheten att med hjälp av en kamera och AR-teknik ”se igenom” ett släp i backspegeln, så att man uppfattar trafiken bakom på samma sätt som om man inte hade något släp. Och Jaguar har experimenterat med möjligheten att projicera en bild av underlaget på den plats i vindrutan där man normalt ser motorhuven, något som underlättar körningen vid svårare markförhållanden.

Ett uppenbart användningsområde är förstås navigationskartor. Varför titta på en stiliserad variant av omgivningen, när man kan använda en kamera och istället projicera körinstruktionerna som AR-lager direkt ovanpå verkligheten? Gatunamn, adresser och körriktningspilar kan till och med visas direkt på vindrutan. Wayray är ett av många företag som jobbar med utvecklingen av den här tekniken.

När det handlar om att köpa bil så har augmented reality redan börjat användas i hög omfattning. Vissa biltillverkare erbjuder appar som gör det möjligt att uppleva en bil på olika sätt utan att man ens behöver besöka en handlare. Man kan bland annat konfigurera sin bil, för att sedan gå runt och titta på den från olika vinklar eller rent av sätta sig i den för att uppleva interiören. Det här kan förstås inte helt och hållet ersätta en klassisk provkörning, men däremot kan tekniken ge en första glimt av vad man har att vänta sig.

Igår 04:30