Hem
ToppnyheterSenaste nytt
Bli medlem

Mjölkdebatten

Mjölkdebatten

”De skakar på huvudet åt vårt mjölkdrickande”

Vi som bor i ”mjölkens förlovade land” bör ta larmen på allvar. Det skriver SvD:s Henrik Ennart i en analys om studien som visar att den som dricker mycket mjölk riskerar att dö i förtid.

15 februari 2017, 18.18
Illustrationsbild.

Mjölkdebatten

Livsmedelsverket: Går att fortsätta dricka mjölk

Den studie om sambandet mellan hög mjölkkonsumtion och förtida död som offentliggjordes i går är inget skäl för människor att sluta dricka mjölk. Det säger Irene Mattisson, näringsfysiolog på Livsmedelsverket, till SVT Nyheter.

15 februari 2017, 15.52
Illustrationsbild.

Mjölkdebatten

Studie: Mycket mjölk kan förkorta livet

Personer som dricker mjölk löper större risk att dö i förtid. Det visar en ny studie som gjorts av forskare vid Uppsala universitet och Karolinska institutet, enligt Upsala nya tidning. Forskarna har studerat 106 000 medelålders och äldre personer.

15 februari 2017, 00.20
Illustrationsbild.