Tidigare anställd: ”Kan inte fatta att Hanjin är borta”
Den krisande rederijätten Hanjin Shipping, som tidigt på fredagsmorgonen svensk tid försattes i konkurs av en sydkoreansk domstol, väntas lämna ett stort hål efter sig, speciellt på landets arbetsmarknad. Enligt Wall Street Journal väntas uppemot 12 000 jobb försvinna i hamnstaden Busan och i landets södra delar, där största delen av den sydkoreanska sjöfartsindustrin finns.
– Jag kan fortfarande inte förstå att Hanjin är borta. Jag var så stolt över att vara en del av bolaget, precis som många av mina kollegor. Det var som ett andra hem för mig, säger en tidigare anställd, som arbetade för Hanjin i 20 år, till tidningen.
bakgrund
Hanjin Shipping
Wikipedia (en)
Hanjin Shipping Co. Ltd is a South Korean integrated logistics and container transport company. Prior to its financial demise, Hanjin Shipping was South Korea's largest container line and one of the world's top ten container carriers in terms of capacity. In August 2016, the company applied for receivership.
Hanjin shipping operates some 60 liner and tramper services around the globe transporting over 100 million tons of cargo annually. Its fleet consists of many container ships, bulk and LNG carriers. Hanjin Shipping has its own subsidiaries dedicated to ocean transportation and terminal operation and it has several branch offices in various countries. Due to its financial collapse, Hanjin has lost control and ownership over large portions of its fleet and the majority of its chartered assets have been confiscated by creditors.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen