Tittarkriget: Skidskyttet förbi längdåkningen
Skidskyttet blir allt mer populärt i Sverige, visar en kartläggning från Sportexpressen om maktkampen mellan skidskyttet och längdskidåkningen.
Bobby Baksi, projektledare på SVT:s ”Vinterstudion”, säger till tidningen att det skett ett rejält uppsving när det gäller tittarsiffror i höst för skidskyttet.
Vid tävlingarna i Finland nyligen tittade över 1,3 miljoner svenskar på damernas stafett. Längdåkning, som har en stark ställning bland tittarna, brukar ha tittarsiffror runt miljonstrecket. Senast ett lopp i skidornas världscup hade liknande siffror som skidskyttet från Finland var 2017.
Även när det gäller sponsorpengar går skidskyttet framåt. Inför årets säsong presenterades en ny huvudsponsor.
– Det är det absoluta största sponsorkontraktet som skidskyttet haft. Det är banbrytande för vår verksamhet, säger generalsekreteraren Rikard Grip till Expressen.