Hem
Hanna Öberg vid helgens tävlingar i Österrike (Andreas Schaad / TT NYHETSBYRÅN)

Tittarkriget: Skidskyttet förbi längdåkningen

Skidskyttet blir allt mer populärt i Sverige, visar en kartläggning från Sportexpressen om maktkampen mellan skidskyttet och längdskidåkningen.

Bobby Baksi, projektledare på SVT:s ”Vinterstudion”, säger till tidningen att det skett ett rejält uppsving när det gäller tittarsiffror i höst för skidskyttet.

Vid tävlingarna i Finland nyligen tittade över 1,3 miljoner svenskar på damernas stafett. Längdåkning, som har en stark ställning bland tittarna, brukar ha tittarsiffror runt miljonstrecket. Senast ett lopp i skidornas världscup hade liknande siffror som skidskyttet från Finland var 2017.

Även när det gäller sponsorpengar går skidskyttet framåt. Inför årets säsong presenterades en ny huvudsponsor.

– Det är det absoluta största sponsorkontraktet som skidskyttet haft. Det är banbrytande för vår verksamhet, säger generalsekreteraren Rikard Grip till Expressen.

Mer om skidskyttet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen