Trafikverket: Gör om lagen så för låga bud kan nobbas
Lagen om offentlig upphandling bör ändras så att myndigheter får rätt att säga nej till för låga anbud. Det föreslår Trafikverket efter den spräckta budgeten och tidplanen för Förbifart Stockholm, rapporterar SR.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon menar att spekulativa bud i dag utgör ett problem och leder till förseningar och högre kostnader. Enligt SR gör lagen gällande att Trafikverket måste tilldela kontrakt till det lägsta budet, även om det ligger långt under myndighetens egna beräkningar av kostnaden.
– Vi har valt att driva ett antal fall om vad vi tycker är spekulativ prissättning, men förlorat i rätten, säger Erixon.
bakgrund
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014 och öppnandet är planerat till 2026.
Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Gjorda prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln inritad 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Läs tidigare
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen