Tre forskare: Vore helt fel att sänka flygskatten
Alternativa flygbränslen är inte tillräckliga för att klimatmålen ska nås, skriver tre forskare på SvD:s debattsida.
De är kritiska mot infrastrukturminister Andreas Carlsons (KD) förslag om att skrota flygskatten, och köper inte att den skulle ha spelat ut sin roll, utan påpekar att alternativa bränslen i dag står för 0,5 procent, med ett EU-krav om att andelen ska vara 6 procent 2030.
Det går inte snabbt nog och det är inte rimligt att skrota skatten på förhoppningar om framtiden, enligt debattörerna.
Forskarna menar att flygresandet, flygskatten till trots, har ett skatteundantag om man ser till den svenska standardmomsen.
”Detta leder förstås till ett högre flygresande, med fler avgångar och högre utsläpp, än vad som annars skulle varit fallet.”
Om debattörerna
Jonas Åkerman, forskningsledare, strategiska hållbarhetsstudier, KTH
Jörgen Larsson, styrmedelsforskare för hållbar konsumtion, Chalmers
Mattias Höjer, professor i miljöstrategisk analys och framtidsstudier, KTH