Hem
Arkivbild från 2019: Elon Musk under lanseringen av Cybertruck. (Ringo H.W. Chiu / AP)

Försäljningsras för Teslas storsatsning Cybertruck

De första leveranserna av Teslas Cybertruck gjordes för två år sedan, med det långsiktiga målet att sälja 250 000 fordon om året. Hittills har pickupen varit en stor flopp, skriver Market Watch.

Under 2024 såldes knappt 39 000 fordon, enligt siffror från Cox Automotive. Under 2025 har 17 317 fordons sålts till och med oktober – ett ras med över 40 procent jämfört med samma period i fjol.

Market Watch listar flera möjliga förklaringar till utvecklingen, där den främsta är att bilen är mycket dyrare än vad man initialt lovade. Bilens rykte har även påverkats av återkommande kvalitetsproblem och återkallelser. Sedan är Tesla inte ensamma – det blåser motvind på hela marknaden för eldrivna pickups.

– Elfordon i den här klassen är en väldigt nischad marknad, säger fordonsanalytikern Karl Brauer.

bakgrund
 
Tesla Cybertruck
Wikipedia (sv)
Tesla Cybertruck är ett helelektriskt, batteridrivet och lätt kommersiellt fordon, utvecklat av Tesla. Tre modeller har tillkännagivits, med en räckvidd omkring 400–800 km och en accelerationstid om cirka 0–100 km/h på 2,9–6,5 sekunder (beroende på modell). Det uttalade målet för Tesla i utvecklingen av Cybertruck är att tillhandahålla en hållbar ersättning för de ungefär 6 500 fossilt bränsledrivna lastbilarna som säljs per dag i USA. Det har kommunicerats av Tesla att det finns ett bagageutrymme som kan lagra 2 830 liter samt en bogseringskapacitet på ca 6 350 kg.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen