Hem
(Adel Hana / AP)

Uppsving för alkoholfri öl i Mellanöstern – läsk nobbas

Försäljningen av alkoholfri öl i Mellanöstern har ökat – både för danska Carlsberg och amerikanska Anheuser-Busch. Det när allt fler konsumenter i regionen väljer bort stora läsktillverkare som Pepsico och Coca-Cola eftersom man anser att de stöttar Israel, skriver Reuters.

Anheuser-Busch säger att uppsvinget delvis också kan tillskrivas ett skifte i länder som Egypten och Saudiarabien. Där har efterfrågan på alkoholfri öl delvis ökat från lokalbefolkningen, inflyttade och turister.

Carlsbergs vd Jacob Aarup-Andersen har tidigare sagt till Reuters att det kulturellt är laddat med termen ”öl” i Mellanöstern, trots att bolagets dryck genom en särskild framställningsprocess aldrig innehållit alkohol.

– Det kommer ta tid för folk att känna sig bekväma med termen.

Årets smartaste investering

Hur kommer börsen bete sig under 2024? Kommer vi att få se de räntesänkningar som marknaden prisar in? Och hur kommer det amerikanska presidentvalet att prägla den globala ekonomin?

Med Omni Ekonomi får du kunskapen och verktygen du behöver för att bli en bättre investerare – oavsett om du är nybörjare eller proffs: Dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.

Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen