Hem
(Johan Nilsson / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Utan höghastighetståg är Stockholms ställning hotad”

En av riskerna med att inte bygga snabbtåg i Sverige är att Stockholm blir avskuret, skriver SJ:s vd Crister Fritzon på DI Debatt. Han syftar på Fehmarn Bält-förbindelsen och sättet som den kommer att halvera restiden mellan Öresundsregionen och Hamburg.

”Från Malmö kommer restiden till Hamburg att halveras och det kommer att gå snabbare att ta tåget till Berlin än till Stockholm”, skriver Fritzon som menar att risken är försämrad tillväxt som i sin tur hotar hela landets välstånd.

bakgrund
 
Fehmarn Bält-förbindelsen
Wikipedia (sv)
Fehmarn Bält-förbindelsen (danska: Femern Bælt-forbindelsen, tyska: Fehmarnbelt-Querung), i vardagligt tal Fehmarn Bält-tunneln är en planerad förbindelse över Fehmarn Bält. Den kommer att byggas som en tunnel, och innehåller motorväg och järnväg. Den kommer i princip att få samma sträckning som färjelinjen Rødby–Puttgarden. Förbindelsen kommer med 17,6 km att ha världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel. Den väntas bli färdig 2028.

Läs även

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen