Illustrationsbild. (Oscar Olsson/TT / TT Nyhetsbyrån)

Värmeböljan på väg hit – gul varning utfärdad

Den europeiska värmeböljan närmar sig Sverige, och nu har SMHI gått ut med en gul varning i delar av Blekinge och Kalmar län.

Under torsdagen och fredagen kan temperaturen i området stiga över 30 grader, skriver SMHI.

”Drick vatten och ta det lugnt. Håll koll på inomhustemperaturen och hitta sätt att svalka dig.”

Värmen sprider sig sedan norrut, och i helgen väntas temperaturer på runt 30 grader på många håll i södra Sverige. Enligt Klarts meteorolog Lasse Rydqvist kan det bli närmare 35 i östra Småland, Skåne och Blekinge i helgen, skriver Aftonbladet.

I början av nästa vecka drar mer ostadigt väder in med regn och svalare temperaturer.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen