Willys stärktes på marknaden: ”Ökad lojalitet”
Under fjärde kvartalet stärkte Axfood-ägda Willys sin marknadsposition och rapporterar en tillväxt om 4,8 procent. Vd Simone Margulies noterar i bokslutet att butikskedjan aldrig tidigare haft en starkare position.
”Det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet”, skriver hon.
Även Hemköp visade upp en tillväxt om 4,6 procent i kvartalet och har ”tagit stora steg” att stärka sin marknadspositioner.
Under kvartalet gick också förvärvet av Citygross igenom och planen är att kedjan ska fylla segmentet stormarknad.
”Bedömningen nu är att vi når lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.”
Fjärde kvartalet
Omsättning: 21 860 mkr
Väntat (Infront): 22 115 mkr
2023: 20 769 mkr
Justerat rörelseresultat: 772 mkr
Väntat (Infront): 748 mkr
2023: 815 mkr
Rörelsemarginal: 2,9%
Väntat (Infront): 2,7%
2023: 3,6%
Föreslagen utdelning: 8,75 kr
Väntat (Infront): 8,61 kr
2023: 8,50 kr