(Stefan Gustavsson / Svd / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Kött från betande djur kan vara bättre än sojakorv”

Att äta kött eller dricka mjölk från betande djur kan vara mer klimatsmart än att äta sojakorv eller kyckling. Det skriver Gunnar Rundgren och Ann-Helen Meyer von Bremen på SvD Debatt. Skälet är, enligt debattörerna, att ny forskning tyder på att betesmarker har större kapacitet att binda kol än man tidigare trott.

”Dessa forskningsrapporter visar att betesbaserad köttproduktion kan ge neutrala eller till och med negativa växthusgasutsläpp”, skriver de.

Debattörerna menar att man därför bör stimulera betesbaserad köttuppfödning och mejeriproduktion i stället för att öka industraliseringen inom animalieproduktionen.

Debattörerna

Gunnar Rundgren, författare och bonde

Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist och författare

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen