Hem
AI-skapade Aitana Lopez. (Fit_aitana/Instagram)

AI-influerare på frammarsch – tar intäkt från människor

Aitana Lopez följs av över 200 000 personer på sociala medier och när hon laddar upp selfies taggar hon varumärken som Victoria’s Secret. Enligt FT har företag betalat henne 1 000 dollar för att göra reklam för deras produkter – trots att hon inte finns i verkligheten.

Lopez är bara en i den växande raden av ”virtuella influerare” som har skapats med hjälp av AI, och nu börjar konkurrera med sina mänskliga motsvarigheter om annonspengar.

Fenomenet har väckt kritik, men bolagen bakom AI-karaktärerna menar att de bara pyser ur en uppblåst marknad.

– Vi blev förbluffade över de skyhöga priser som influerare tar ut i dag. Så vi tänkte: Varför skapar vi inte bara en egen influerare? säger Diana Núñez på The Clueless.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen