Analyser: Vinst eller säkrad dominans – det är frågan
Snarare än att skryta med vinstprognoser borde streamingjätten Spotify mota bort konkurrens från andra it-jättar som Google, Amazon och Apple med investeringar. Annars blir det svårt att hålla kvar en dominerande ställning, skriver SvD Näringslivs kommentator Mikael Törnwall i en krönika.
Expressens ekonomikrönikör Frida Bratt menar dock att vinsten ändå mest troligt är väsentlig för ägarna.
”Man kan undra hur länge Spotifys vd kan ge sken av att tillväxt är det enda som gäller och att man inte bryr sig om vinst”, skriver hon, och riktar ljuset mot att det snarare handlar om hur bolaget ska öka sina intäkter.
Det har visat sig vara besvärligt. På senare tid har skivbolag uttryckt missnöje rörande Spotifys försök att kapa åt sig större del av intäkterna genom direktavtal med artister, menar DI Digitals krönikör Sven Carlsson.
”På kort sikt har Spotify bara ett sätt att övertyga Wall Street. Det är att fortsätta växa”, skriver han.
Tredje kvartalet
Rörelseresultat: -6 miljoner euro
Väntat (Factset): -51 miljoner euro
Förra kvartalet: -90 miljoner euro
Premiumanvändare: 87 miljoner
Väntat (Factset): 87 miljoner
Förra kvartalet: 83 miljoner
Aktiva månadsanvändare: 191 miljoner
Väntat (Factset): 191,8 miljoner
Förra kvartalet: 180 miljoner