”Använd Black Friday till att utmana köphetsen”
Konsumenter, handel och politiker bör ta möjligheten att utmana köphetsen och se Black Friday som en startpunkt för samhällsförändring, skriver forskare och miljödebattörer på DN Debatt.
Enligt debattörerna finns det individuella, kulturella och strukturella faktorer som gör att vi inte förändrar vårt konsumtionsmönster – en konsumtionskultur som präglas av volym snarare än kvalitet.
”Vi måste lära om: Använd Black Friday till att reflektera över din konsumtion och dina behov.”
Mer om debattörerna
Heidi Andersson, armbryterskan från Ensamheten, skoglig hedersdoktor vid SLU:s fakultet för skogsvetenskap, medverkar i dokumentärserien ”Storuman Forever - om människor och klimatet”
Magnus Boström, professor i sociologi, Örebro Universitet
Alexandra Davidsson, generalsekreterare Föreningen medveten konsumtion, talesperson för En köpfri dag
Mikael Klintman, professor i sociologi, Lund universitet