Hem
(Caisa Rasmussen / TT / TT Nyhetsbyrån)

Arla ändrar Bregotts storlek – anklagas för krympflation

Arla byter förpackningsstorlekar på Bregott, från 300 och 600 gram till 250 och 500 gram. Dessutom tillkommer ett storpack på 750 gram, rapporterar Aftonbladet och SvD.

Arlas marknadschef Antoine Riché säger till Aftonbladet att draget handlar om att svara upp mot konsumenternas nya och varierande behov. När det gäller priserna betonar han att de sätts av kunder som Axfood, Ica och Coop.

Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter är skeptisk till motivet och anser att det rör sig om ”ett klockrent exempel på krympflation”.

– Även om företagen ger snygga förklaringar så handlar allt detta om prishöjningar som inte syns, säger han till SvD.

Höstens smartaste investering

Vi går mot en händelserik ekonomihöst. Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och hur ska det gå för den historiskt svaga kronan?

Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe. Lägg därtill dagliga aktieanalyser direkt i appen, kommentarer från hundratals experter, fördjupning och förklaring, samt upplåst innehåll från världens ledande medier. Och mycket mer.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen