Björn Borg ökar omsättningen men minskar resultatet
Sportklädesmärket Björn Borg ökade omsättningen med 18 procent under fjärde kvartalet men tyngre gick det för marginalerna och rörelseresultatet som sjönk 16 procent.
Vd Henrik Bunge skriver i delårsrapporten att minskningen av resultatet beror på kostnader för integrationen av skor och ökade investeringar i marknadsföring.
”Vilka båda syftar till att skapa förutsättningar för framtida tillväxt”.
Bolaget såg störst försäljningstillväxt i Sverige och Tyskland medan det var en negativ tillväxt i bland annat Belgien och Storbritannien.
Fjärde kvartalet
Omsättning: 234,6 mkr
2023: 197,6 mkr
Rörelseresultat: 16,8 mkr
2023: 20,2 mkr
Bruttovinstmarginal: 53,3 procent
2023: 56,8
Utdelning: 3,00 kr
2023: 3,00 kr
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen