Blir coronakrisen en game-changer för havremjölken?
Coronapandemin i världen får människor att bunkra varor för att försäkra sig om mat under en eventuell karantän. Men det är inte bara sådant som handsprit och skyddsmasker som konsumenter vill ha i lager hemma. Även försäljningen av växtbaserade produkter har ökat, något som inte minst syns i säljsiffrorna för havremjölk.
Under de första två månaderna av coronavirusutbrottet i USA rusade försäljningen av havremjölk med 40 procent, skriver New York Times med hänvisning till researchfirman Nielsen. Andra produkter som fått ett försäljningsuppsving är till exempel torkade bönor, ris och energidrycker.
En anledning till det kan vara att växtbaserade produkter ofta har längre hållbarhet än sina animaliska motsvarigheter, menar The Spoons skribent Catherine Lamb. Det lockar den som vanligen skulle ha köpt komjölk men som vill försäkra sig om att produkten håller länge.
På den amerikanska marknaden vinner havremjölken allt mer mark, tidigare har växtdryckindustrin främst bestått av mandel-, soja- och kokosmjölk, rapporterar nyhetsbyrån AFP. Nu har stora aktörer som Starbucks och Nesquick börjat tillverka dryck av havre. Andy Coyne, som jobbar med matindustrin på analysbyrån Global Data, berömmer den svenska tillverkaren Oatly som tog sig in på USA-marknaden 2016.
– Det verkar finnas ”buzz” kring havremjölk, särskilt i USA, som inte finns kring annan växtbaserad mjölk, säger han till AFP.
Läs om havredryck i Sverige
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en nysatsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis även ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Ämnet som vi nu tar oss an är “Framtidens mat”, där vi under två veckors tid tittar närmare på vilken mat vi kommer att äta i framtiden, hur den ska produceras och hur sättet vi äter påverkar vår omvärld. Har du tips, idéer eller andra tankar om Omni Passion? Mejla redaktion@omni.se