Hem
Electra Hallman och Gustav Lindh. Sören Vilks

”Brott och straff har örat intill samtidens terrorism”

Regissören Oliver Frljić lyckas med sin uppsättning av ”Brott och straff” på Dramaten skapa ”en rituell mässa kring människans existens och eviga frågor”, skriver Kulturnyheternas Anna Hedelius i en recension.

Frljić har dessutom lagt örat intill samtiden utan att bli specifik, menar hon och framhåller att han valt ett spår där Raskolnikovs febervandring ”ter sig som en lika meningslös som destruktiv kamp för att rättfärdiga en orättmätig handling”. En resa som vi ofta ser i vårt eget samhälle, skriver Hedelius.

Aftonbladets Amelie Björck sammanfattar den första akten som att den handlar om att ”små” män med pengar och makt är livsfarliga med kvinnors utsatthet i fokus. Samtidigt är Raskolnikov som de ”fattigas hjälte” inte helt oproblematisk.

”Till sist liknar han (Raskolnikov reds. anm.) mest dagens ensamma terrorister som tror sig kunna mörda fram en bättre värld.”

Expressens Maria Edström låter sig förhäxas av ett ”skådespel i mästarklass”. ”Ensemblen är gudomligt bra”, skriver hon.

Läs recensionerna i länkarna nedan.

Annons

Om recensionssvepen

Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.

Om Omni-helg

Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner och intervjuer som publiceras varje helg.

Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons