Dömer ut Musk: ”Lägger varumärket på altaret”
Teslas nya strategi där tillväxt snarare än feta marginaler står i fokus handlar om att byta målgrupp, skriver Bloomberg.
Sedan Model S lanserades för ett decennium sedan har man stulit kunder från framförallt lyxmärken som BMW och Mercedes-Benz. Nu hamnar tillverkare som Ford, Volvo Cars, Toyota och Renault i skottgluggen – bolag vars aktier också föll tungt på torsdagen.
Frågan är om satsningen betalar av sig. Mercedes-Benz lämnade en omvänd vinstvarning på torsdagen och aktien hör till vinnarna i Frankfurt i dag.
Daniel Roeska, fordonsanalytiker i Europa för Bernstein, är skeptisk till Tesla och resonerar att prissänkningarna förändrar märkets status.
”De offrar inte bara marginalen för att uppnå sitt volymmål. I viss mån lägger man även den goodwill och det varumärkeskapital man har byggt upp på altaret”, skriver han.
Första kvartalet
Bruttomarginal: 19,3 %
Väntat (Refinitiv): 22,4 %
Omsättning: 23,3 mdr usd
Väntat (Refinitiv): 23,2 mdr usd
Vinst per aktie: 85 cent
Väntat (Refinitiv): 85 cent
Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi
Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.
Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).