Bevaka
BMW

BMW är en av många tillverkare som experimenterar med saken.  BMW (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Trådlös laddning kan snart bli verklighet för elbilar

Rulla in vid vägkrogen, parkera, ät din lunch och återvänd till ett fordon med helt uppladdat batteri – utan att du ens behövt ansluta en sladd. Det scenariot kan bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid, skriver Cnet.

En standard för trådlös laddning av bilar har nämligen redan tagits fram, och tanken är att en kommersiell utrullning ska inledas redan i år.

Flera biltillverkare finns med på testtåget, bland annat BMW och Hyundai. Honda, GM och Nissan jobbar också på en plattform för trådlös laddning.

En förutsättning för att det här ska slå igenom på allvar är förstås att tillverkarna lyckas enas om en standard. Den som följt utvecklingen av trådlös laddning för konsumentelektronik vet att det tog ett tag innan Qi-standarden anammades av de flesta. Och just nu lutar det åt att standarden SAE J2954 som tagits fram av Society of Automotive Engineers kommer att ta motsvarande position när det handlar om bilindustrin, hävdar Cnet.

En av de stora fördelarna med trådlös laddning är att teknologin eliminerar behovet av en standard för laddningssladdar och munstycken. Men det finns förstås även en del hinder på vägen.

– Problemen handlar om detaljerna. Vem ska tillhandahålla infrastrukturen? Vem ska betala för elektriciteten, och på vilket sätt ska man identifiera bilen och kontoinnehavaren? Just nu är det ingen som vet. Men vi går trots allt mot en framtid där det blir möjligt att ladda trådlöst, säger det brittiska forskningsinstitutet TRL:s chef Neale Kinnear till sajten Autocar.

19 apr
I brist på motorljud krävs artificiella ljud.  Shutterstock
Uppkopplade fordonet

Kompositörer och rockband ska få elbilarna att höras

Det är onekligen lite kusligt med elbilar i rörelse just för att de knappt hörs. Och framför allt är den näst intill ljudlösa bilen ett trafiksäkerhetsmässigt problem.

Fotgängare och cyklister är helt enkelt vana vid att kunna höra att ett fordon närmar sig, och risken för att bli påkörd ökar förstås när man tar bort en av de klassiska signaler som tidigare skvallrat om att ett fordon närmar sig i hög hastighet.

Både i Europa och USA finns nu regler som gör gällande att både laddhybrider och elbilar måste höras ordentligt när de rullar. Och att ta fram såna ljud är därför något som alla elbilstillverkare nu lägger både tid och resurser på. Många har redan kommit en bra bit på vägen med artificiella ljud, något som New York Times har tittat närmare på.

Japanska Nissan anlitade redan 2017 ljudstudion Man Made Music för att designa det ”hummande” ljud som kännetecknar deras elbilar. Mercedes har också tagit fram ett ljud som används med företagets alla bilar i den elektrifierade EQC-serien. Porsche har försett sin elbil Taycan med ett ljud kallat ”Electric Sport Sound”, och även Jaguar Land Rover jobbar intensivt på det här området.

Men det handlar inte enbart om externa ljud, utan också om ljudet inuti bilarna. Även förare är förstås vana vid att i någon mån ha ljudet som en indikator på hur man kör, inte minst när det gäller acceleration och inbromsning.

Mercedes har för sitt prestigevarumärke AMG:s räkning engagerat rockgruppen Linkin Park för uppdraget, skriver The Drive.

– Vi säljer känslor och ljudet är en väldigt viktig del av känslan, så vi jobbar med artificiella ljud för att vi måste, kommenterade AMG:s vd Tobias Moers samarbetet i en intervju med tidningen Wheels 2018.

BMW har valt en samarbetspartner med en helt annan musikalisk bakgrund, närmare bestämt den välrenommerade tyske filmmusikkompositören Hans Zimmer. Han har fått i uppdrag att designa ljuden för BMW:s kommande hybridkoncept Vision M, skriver Sound of Life.

13 apr
BMW:s framtidsvision för vägar. BMW (pressbild)
Uppkopplade fordonet

Vägen som laddar bilen – långt ifrån science fiction

Minns du när man fortfarande var tvungen att stanna och ladda sitt elfordon? Så oerhört omständligt och ineffektivt. Okej, nu gick vi händelserna lite i förväg. Men en konversation på det temat är inte alls orimlig inom några (i ärlighetens namn ganska många) år. Det pågår en hel del forskning kring vägar som kan ladda fordon, och man har redan kommit ganska långt på området, konstaterar Teknikens Värld.

De flesta lösningar som diskuteras bygger på magnetinducerad laddning, det vill säga ett slags trådlös laddning som innebär att magnetiska plattor under vägbanan interagerar med liknande plattor inbyggda i bilens underrede. Hämtar man dessutom energin som levereras via vägbanan direkt från solpaneler så är det hela i princip så miljövänligt det kan bli.

Det här är långt ifrån science fiction. Teknologi av det här slaget har redan testats med elbussar i Sydkorea, Tyskland, Nederländerna och i den amerikanska delstaten Utah, skriver tidningen Road & Track. I Storbritannien har man dessutom testat samma koncept med lite mindre fordon.

Andra koncept som testats – inte minst här i Sverige – är enligt Teknikens Värld bland annat speciella skenor i asfalten eller att använda sig av strömkablar ovanför fordonen, precis som det fungerar med elektrifierade järnvägar.

BMW har gått ett steg längre med en framtidsvision som man kallar för Vision E3 Way. Det handlar om vägar som utöver att ladda fordonen är täckta med tak, och spolas rena med regnvatten. En av många fördelar med konceptet är att farliga partiklar från trafiken aldrig når luften.

10 apr
I framtiden projiceras köranvisningar på vindrutan.  Wayray (pressbild)
Uppkopplade fordonet

AR-teknik gör hela vindrutan till GPS-skärm

Ett av de teknikområden som kommer att förändra bilbranschen mest under de kommande åren är AR (augmented reality). Det skriver bland annat Forbes, Cnet och Wired. Teknologin går kortfattat ut på att projicera grafik som ett lager ovanpå verkligheten, till exempel på vindrutan eller i backspegeln. Den som har spelat mobilspelet Pokémon Go känner igen konceptet.

I fordonsbranschen ligger bland annat Mercedes, BMW och GM långt framme när det handlar om att använda AR. GM:s nya pickupmodeller erbjuder till exempel möjligheten att med hjälp av en kamera och AR-teknik ”se igenom” ett släp i backspegeln, så att man uppfattar trafiken bakom på samma sätt som om man inte hade något släp. Och Jaguar har experimenterat med möjligheten att projicera en bild av underlaget på den plats i vindrutan där man normalt ser motorhuven, något som underlättar körningen vid svårare markförhållanden.

Ett uppenbart användningsområde är förstås navigationskartor. Varför titta på en stiliserad variant av omgivningen, när man kan använda en kamera och istället projicera körinstruktionerna som AR-lager direkt ovanpå verkligheten? Gatunamn, adresser och körriktningspilar kan till och med visas direkt på vindrutan. Wayray är ett av många företag som jobbar med utvecklingen av den här tekniken.

När det handlar om att köpa bil så har augmented reality redan börjat användas i hög omfattning. Vissa biltillverkare erbjuder appar som gör det möjligt att uppleva en bil på olika sätt utan att man ens behöver besöka en handlare. Man kan bland annat konfigurera sin bil, för att sedan gå runt och titta på den från olika vinklar eller rent av sätta sig i den för att uppleva interiören. Det här kan förstås inte helt och hållet ersätta en klassisk provkörning, men däremot kan tekniken ge en första glimt av vad man har att vänta sig.

6 apr