”Dumt att en mjölkjätte ger sig på den lilla aktören”
Mjölk, hämndporr och försvarspolitik på dagens ledarsidor.
Sydsvenskan skriver under rubriken ”Det luktar surt om mjölken” att branschorganisation LRF Mjölk nog biter sig i läppen idag och menar att beslutet att stämma ”den lilla skånska havredryckstillverkaren” Oatly till Marknadsdomstolen kanske inte var så smart.
Tidningen tycker att Oatlys slogan – ”It's like milk, but made for humans” – är en ”rätt fyndig” och skriver att LRF Mjölk inte lärt sig läxan sedan mjölkkriget på 80-talet. ”En jätte ger sig på den lilla aktören. Vems parti brukar allmänheten ta”, frågar de sig.
Expressen tar upp gårdagens Novusundrsökning om Nato och konstaterar att den gamla sanningen att det finns en stark folklig opinion mot ett svenskt medlemskap inte längre gäller. Det menar att vi nu har fått en regering som ”backar in i framtiden”. ”Bara Sverige fortsätter att låtsas som att det regnar.”