”En onödigt skojfrisk Don Quijote på Folkoperan”
I veckan gick Jules Massenets ”Don Quijote” från 1910 upp på Folkoperan i Stockholm i regi av Carl Johan Karlson. ”Äntligen spelas Massenet på en svensk operascen”, utbrister DN:s Nicholas Ringskog Ferrada-Noli, innan han inser att det dessvärre är i ”en onödigt skojfrisk uppsättning”.
Han menar att det märks att Karlson, som begår regidebut, är ny i operavärlden och nämner bland annat hur Karlson hanterar sjukdom i ensemblen. I stället för att ställa in föreställningar när titelrollsinnehavaren Lars Arvidsson får problem med stämbanden, får denne mima på scenen när Johan Schinkler sjunger rollen från orkesterdiket.
”Det funkar tyvärr inte alls särskilt bra – operans viktigaste person blir den som får minst pondus”, skriver Ringskog Ferrada-Noli.
Även Kulturnytts Per Feltzin vänder sig mot detta, om än i mildare ordalag. ”Det fungerar, men tar udden av personkemin […] Kanske kan uppsättningens brist på riktig, konstant laddning bero på det”, skriver han.
SvD:s Bo Löfvendahl är överlag väldigt nöjd och betonar att Schinkler, som med kort varsel hoppade in, ”tolkade partiet ur orkesterdiket med imponerande klangfullt resultat”.
Om recensionssvepen
Varje helg tipsar Omni-redaktionen om de mest aktuella filmerna, tv-serierna, musiken, böckerna och mycket mer från hela världen. Genre kan variera från vecka till vecka.
Om Omni-helg
Recensionssvepen är en del av Omnis helgsatsning med rekommendationer på läsvärda, aktuella och intressanta recensioner, intervjuer och långläsning som publiceras varje helg.