Hem
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) (Thommy Tengborg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Eneroth: Inte acceptabelt med stora förseningar

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill att Trafikverket ska se över hur kostnaden kan minskas och tidsschemat pressas för Förbifart Stockholm. Detta efter att myndigheten på tisdagen meddelat att projektet blir fyra år försenat och flera miljarder dyrare än beräknat.

– Det är allvarligt, vi kan inte ha en ordning där vi har stora förseningar eller fördyrningar i viktiga infrastrukturprojekt. Det är inte acceptabelt, säger ministern till DN.

Eneroth vill nu att alla parter samlas för att se över vad som kan göras för att lösa situationen.

Tidigare rapportering

bakgrund
 
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014 och öppnandet är planerat till 2026. Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Gjorda prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln inritad 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen