”Förbud mot fossil reklam går emot yttrandefriheten”
Ett framtida förbud mot exempelvis reklam för flygresor och bensinbilar diskuteras nu på flera håll som ett nytt steg i att minska vår klimatpåverkan. MP, V och Fi finns bland förespråkarna och en rad forskare lyfte nyligen frågan på DN Debatt.
Jacob Östberg, professor i reklam och PR vid Stockholms universitet, hör till hejarklacken.
– Reklamen är toppen på ett isberg av marknadsåtgärder som vi har för att försöka påverka konsumenten, säger han i P1-morgon och fortsätter:
– Det måste vi skruva i om vi vill åstadkomma förändringar.
Svenska Dagbladets ledarskribent Maria Ludvigsson håller inte med. Hon tycker att det är fel att styra människors beteende genom förbud av information.
– Det man säger är att det finns mål som är högre än yttrandefrihet, säger hon.
Jacob Östberg svarar att reklam redan regleras mycket i dag, i synnerhet sådant som anses ha påverkan på folkhälsan.