Hem
Maria Ludvigsson och Jacob Östberg. (TT/Stockholms universitet)

”Förbud mot fossil reklam går emot yttrandefriheten”

Ett framtida förbud mot exempelvis reklam för flygresor och bensinbilar diskuteras nu på flera håll som ett nytt steg i att minska vår klimatpåverkan. MP, V och Fi finns bland förespråkarna och en rad forskare lyfte nyligen frågan på DN Debatt.

Jacob Östberg, professor i reklam och PR vid Stockholms universitet, hör till hejarklacken.

– Reklamen är toppen på ett isberg av marknadsåtgärder som vi har för att försöka påverka konsumenten, säger han i P1-morgon och fortsätter:

– Det måste vi skruva i om vi vill åstadkomma förändringar.

Svenska Dagbladets ledarskribent Maria Ludvigsson håller inte med. Hon tycker att det är fel att styra människors beteende genom förbud av information.

– Det man säger är att det finns mål som är högre än yttrandefrihet, säger hon.

Jacob Östberg svarar att reklam redan regleras mycket i dag, i synnerhet sådant som anses ha påverkan på folkhälsan.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen