Forskare: Tioårig grundskola går emot forskningen
Regeringens förslag om att grundskolan ska bli tioårig, vilket innebär att förskoleklassen ersätts med en ny årskurs ett, är fel väg att gå. Det menar Johanna Aringer, universitetslektor på Linköpings universitet, i en debattartikel i Aftonbladet.
”Att regeringen fattar ett beslut som helt saknar stöd i forskning och i själva verket går rakt emot vad forskningen visar är otroligt sorgligt”, skriver hon och understryker att ”skolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund.”
Hon menar att barn lär genom ”lek, kreativa aktiviteter och guidat utforskande”. Det är däremot bra att pengar satsas på skolan, men Aringer föreslår i stället att de ska läggas på att ”möjliggöra för lärare att genomföra undervisning som faktiskt fungerar i den aktuella barngruppen.”
Om debattören
Johanna Aringer, universitetslektor på Linköpings universitet, forskar om barns meningsskapandeprocesser