Hem
Illustrationsbild. (Viktoria Bank/TT / TT Nyhetsbyrån)

Forskare: Trender och politik måste ut ur skolan

De svenska skolmyndigheterna brister i sitt uppdrag att sammanställa vägledande kunskap och bevisad forskning som stöd för undervisningen. Det skriver en rad skolforskare vid bland annat universiteten i Uppsala, Lund och Stockholm på SvD Debatt.

Samma typ av kritik riktas även mot myndigheterna i en färsk rapport från Riksrevisionen.

”Rapporten pekar på en central orsak till skolans utmaningar: skolan har aldrig fått en ärlig chans att fånga upp och använda de arbetssätt som enligt vetenskapen fungerar bäst”, skriver forskarna.

I stället tillåts ”hastiga politiska vindar och kortlivade trender” styra i skolvärlden, något som de menar aldrig skulle tillåtas inom exempelvis vården.

De föreslår fem åtgärder som syftar till att förbättra arbetet, däribland att ge lärare och lärarstudenter bättre kunskap i vetenskaplig metodik.

Om debattörerna

Viktor Kaldo
Linda Fälth
Jonas Linderoth
Agneta Gulz
Ekaterina Ivanova
Martin Karlberg
Lise Pettersson Roll
Magnus Johansson
André Kalmendal Bruns
Thomas Nordström
Dariush Djamnezhad
Hampus Bejnö
Rickard Carlsson
Magnus Haake
Martin Hassler Hallstedt
Gustav Nilsson
Josef Milerad
Idor Svensson
Natalie Hyltse
Björn Sjödén
Hanna Ginner Hau
Knut Sundell


Samtliga är skolforskare vid Linnéuniversitetet, universiteten i Lund, Uppsala, Stockholm och Göteborg samt Högskolorna i Gävle respektive Halmstad och Karolinska Institutet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen