Hem
Elever i en skolkorridor. (JESSICA GOW / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Fritt skolval funkar inte – vi kräver skola för alla”

Det fria skolvalet leder till ökad segregation och deprofessionalisering av läraryrket. Därför krävs en utredning med målet att hitta ett alternativ till rådande marknadssystem, skriver ett flertal forskare på SvD Debatt.

Debattörerna menar att skolan har blivit till en marknad där vinnarna är elever – eller kunder – från resursstarka hem i tätorter. Samtidigt blir förlorarna elever i stigmatiserade bostadsområden, utanför tätbebyggda områden och elever på lågstatusprogram, skriver de och tillägger att även lärare påverkas.

Nu krävs en grundlig utredning för att hitta något annat alternativ för att kunna erbjuda en ”skola för alla”, skriver de. ”Elever i den svenska skolan har rätt till en utbildning som kompenserar för de ojämlikt fördelade resurser de har med sig in i skolan.”

bakgrund
 
Svensk skoldebatt
Wikipedia (sv)
Den svenska skoldebatten är den offentliga diskussion som avhandlar skol- och utbildningsfrågor i Sverige.

Mer om debattörerna

Magnus Dahlstedt, professor i socialt arbete, Linköpings universitet

Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, Linköpings universitet

Dennis Beach, professor i pedagogik, Göteborgs universitet och Högskolan i Borås

Nihad Bunar, professor i barn och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet

Sara Carlbaum, fil.dr. statsvetenskap, Umeå universitet

Marie Carlson, professor i sociologi, Göteborgs universitet

Marianne Dovemark, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Håkan Forsberg, universitetslektor i utbildningssociologi, Uppsala universitet

Martin Harling, fil.dr i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Ann-Sofie Holm, docent i pedagogik, Göteborgs universitet

Magnus Hultén, biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik, Linköpings universitet

Sven-Eric Liedman, professor emeritus i idé- och lärdomshistoria, Göteborgs universitet

Christian Lundahl, professor i pedagogik, Örebro universitet

Mattias Nylund, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet

Eva Reimers, professor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet

Anders Trumberg, fil.dr kulturgeografi, Uppsala och Örebro universitet

Viktor Vesterberg, postdoktor i socialt arbete, Linköpings universitet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen