”Fritt skolval funkar inte – vi kräver skola för alla”
Det fria skolvalet leder till ökad segregation och deprofessionalisering av läraryrket. Därför krävs en utredning med målet att hitta ett alternativ till rådande marknadssystem, skriver ett flertal forskare på SvD Debatt.
Debattörerna menar att skolan har blivit till en marknad där vinnarna är elever – eller kunder – från resursstarka hem i tätorter. Samtidigt blir förlorarna elever i stigmatiserade bostadsområden, utanför tätbebyggda områden och elever på lågstatusprogram, skriver de och tillägger att även lärare påverkas.
Nu krävs en grundlig utredning för att hitta något annat alternativ för att kunna erbjuda en ”skola för alla”, skriver de. ”Elever i den svenska skolan har rätt till en utbildning som kompenserar för de ojämlikt fördelade resurser de har med sig in i skolan.”
Mer om debattörerna
Magnus Dahlstedt, professor i socialt arbete, Linköpings universitet
Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, Linköpings universitet
Dennis Beach, professor i pedagogik, Göteborgs universitet och Högskolan i Borås
Nihad Bunar, professor i barn och ungdomsvetenskap, Stockholms universitet
Sara Carlbaum, fil.dr. statsvetenskap, Umeå universitet
Marie Carlson, professor i sociologi, Göteborgs universitet
Marianne Dovemark, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
Håkan Forsberg, universitetslektor i utbildningssociologi, Uppsala universitet
Martin Harling, fil.dr i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet
Ann-Sofie Holm, docent i pedagogik, Göteborgs universitet
Magnus Hultén, biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik, Linköpings universitet
Sven-Eric Liedman, professor emeritus i idé- och lärdomshistoria, Göteborgs universitet
Christian Lundahl, professor i pedagogik, Örebro universitet
Mattias Nylund, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet
Eva Reimers, professor i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet
Anders Trumberg, fil.dr kulturgeografi, Uppsala och Örebro universitet
Viktor Vesterberg, postdoktor i socialt arbete, Linköpings universitet