Hem
Se till att kontrollera rätt saker innan du köper en begagnad elbil. (Unsplash)

Håll koll på rätt saker när du köper begagnad elbil

Den garvade begagnatköparen vet precis vad man bör kontrollera när det handlar om en klassisk bil med förbränningsmotor. Men planerar man att köpa en begagnad elbil finns det andra detaljer att granska närmare, konstaterar sajten Inside EV’s, som har redogjort för de viktigaste bitarna:

Batteriernas skick är nummer ett på listan. Kruxet är att det kan vara mycket svårt att avgöra hur det står till med den saken. Den som har en så kallad OBD-mätare – en enhet som kopplas in i bilens OBD-port och läser av koder – kan få fram information om batteristatusen. Men att tolka koderna rätt är något av en djungel då det inte finns någon standard ännu. Att hitta rätt koder för just den aktuella bilmodellen kan kräva ett gediget googlande.

Om det är möjligt bör man be om att få testa fordonet på en riktig långtur. Först då får man en konkret uppfattning om batteriets skick. Lyckligtvis, och kanske en aning förvånande, så håller elbilsbatterier faktiskt ganska länge. Normalt sett tappar en elbil inte mer än mellan 10 och 20 procent av sin ursprungliga batterikapacitet efter 15 000 mil, skriver sajten Recharge.

Man bör även hålla koll på ifall bilen säljs med hyrda batterier, ett upplägg som inte är direkt ovanligt. Då hyr man nämligen batteriet separat, och man bör därför se till att köpet inte innebär en extrautgift som man inte hade räknat med.

Se även till att alla kablar för laddning finns med. Att ersätta en saknad laddkabel till ett vägguttag låter kanske inte som någon stor sak, men det kan bli en mycket kostsam historia på flera tusenlappar.

Det ska även påpekas att det finns en missuppfattning om att elbilar skulle vara långt mer pålitliga i övrigt än klassiska bilar med förbränningsmotorer, då det finns färre rörliga delar i dem. Men det stämmer bara till viss del. Saker som bromsar, luftkonditionering och däck skiljer sig i princip inte alls och slits i lika hög grad vare sig det sitter en elmotor under huven eller inte. Och att ta en Carfax-rapport på fordonet är förstås lika vettigt när det gäller en elbil som när det handlar om bilar med förbränningsmotorer.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen