Hanjins räddningsplan: Drastiskt minskad flotta
Det krisande koreanska rederiet Hanjin kämpar för sin överlevnad. Nu arbetar bolaget med att ta fram en rekonstruktionsplan som ska övertyga koreanska domare om att företaget har en framtid och inte behöver försättas i konkurs. Rederiet väntas föreslå en drastisk reducering av antalet fartyg det äger, skriver Wall Street Journal med hänvisning till anonyma källor.
Ett av scenarierna Hanjin utvärderar är att rederiet behåller 15 av sina 37 fartyg och återlämnar så gott som alla hyrda fartyg till sina respektive ägare, enligt WSJ:s källor. Trots försöken att rädda bolaget befarar flera bedömare att det är mest troligt att bolaget ändå likvideras. En koreansk domstol kommer att ta ställning till frågan i december.
bakgrund
Rederiet Hanjin
Wikipedia (en)
Hanjin Shipping Co. Ltd is South Korea's largest and one of the world's top ten container carriers in terms of capacity. In August 2016, the company applied for receivership.
Hanjin shipping operates some 60 liner and tramper services around the globe transporting over 100 million tons of cargo annually. Its fleet consists of some 200 containerships, bulk and LNG carriers. Hanjin Shipping has its own subsidiaries dedicated to ocean transportation and terminal operation and it has 230 branch offices in 60 different countries.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen