”Höghastighetsbanor ger ingen positiv klimateffekt”
Byggande av svenska höghastighetsjärnvägar ger inte någon positiv klimateffekt om man tar hänsyn till förväntad teknikutveckling när det gäller flyg och bränslen, utifrån de scenarior som Trafikverket lagt fram. Det skriver fem forskare från KTH på DN Debatt.
För att projektet skulle ha en positiv klimateffekt skulle banorna behöva tas i bruk redan 2035, vilket är mycket utmanande, och inte 2045 som Trafikverket räknar med.
Forskarna skriver att även om järnvägssatsningar kan vara centrala i klimatarbetet är det inte rimligt att motivera bygge av höghastighetsbanor utifrån klimatskäl.
Om debattörerna
Jonas Åkerman, forskningsledare, strategiska hållbarhetsstudier, KTH
Göran Finnveden, professor, miljöstrategisk analys, KTH
Ulrika Gunnarsson Östling, docent, planering och beslutsanalys, KTH
Mattias Höjer, professor, miljöstrategisk analys och framtidsstudier, KTH
Anneli Kamb, doktorand, strategiska hållbarhetsstudier, KTH