Hem
Exploderade krockkuddar i Hondabil i Malaysia förra året. (TT)

Honda betalar 3,8 miljarder efter krockkudde-fiaskot

Japanska biltillverkaren Honda har gått med på att betala motsvarande drygt 3,8 miljarder kronor – i en uppgörelse med koppling till Takatas exploderande krockkuddar, skriver Bloomberg.

Honda lägger också undan närmare 1,6 miljarder åt kunder som ännu inte besvarat biltillverkarens invit om ersättning.

Därmed har de defekta krockkuddarna totalt nu kostat över 1 miljard dollar i uppgörelser. I maj gjorde Toyota, Subaru, Mazda och MBW upp med sina kunder med ersättningar på totalt 4,2 miljarder. Nissan gick förra månaden med på att betala motsvarande knappt 800 miljoner kronor, skriver nyhetsbyrån.

Läs också

 
Bakgrund: Takata
Wikipedia (en)
Takata Corporation (タカタ株式会社, Takata Kabushiki Gaisha) is an automotive parts company based in Japan. The company has production facilities on four continents, with its European headquarters located in Germany, where it also has nine production facilities. In 2013, A series of deaths and injuries associated with defective Takata airbag inflators had led Takata to initially recall 3.6 million cars equipped with such airbags. Further fatalities caused by the airbags have led the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) to order an ongoing, nationwide recall of more than 42 million cars, the largest automotive recall in U.S. history.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen